Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Náboženské motivy v díle Karla Kryla
Volmanová, Mária ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Tato bakalářská práce bude pojednávat o náboženských motivech v díle Karla Kryla. Bude rozebírat texty z celého tvůrčího života tohoto autora. Hlavním cílem bude rozebrat jednotlivé náboženské motivy, vysvětlit jejich význam a postavení v Krylově poetice. V teoretické části se zabývám vymezením terminologie, která bude v práci využita. Následovat bude část, ve které bude věnován prostor autorské osobnosti Karla Kryla a jeho vztahu k náboženství. Nejvýraznější část práce bude věnována analýze a interpretaci vybraných textů. Texty budou rozděleny do podkapitol dle nosných náboženských motivů, v jednotlivých podkapitolách budou členěny chronologicky dle doby vzniku.
Pieta v českém umění první poloviny 20. století.
Jarolímková, Klára ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Práce se zabývá motivem piety v malbě a grafice u českých a českoněmeckých umělců první poloviny dvacátého století. Zkoumá inspirace a vlivy dotýkající se nábožensky orientovaných děl této množiny malířů. Začátek shrnuje vývoj ikonografického motivu piety, jenž se osamostatnil postupnou proměnou námětů oplakávání Krista a snímání z kříže. Celá práce je rozdělena na dvě části. V první je pozornost věnována českým umělcům, v druhé pak českoněmeckým výtvarníkům pohybujícím se v českém uměleckém prostředí. Podkapitoly jsou rozčleněny a nazvány podle myšlenkové základny a podobnosti výrazu zahrnutých umělců. Na počátku století se pietou zabýval Rudolf Adámek ovlivněn dobovým symbolismem. Karel Holý posunul význam piety na vyjádření těžkého lidského údělu, stejně jako František Tichý ve svých kompozicích milosrdného Samaritána ne nepodobných gotickým sochám piet. Existencialistické myšlenky se objevily v tvorbě Jana Autengrubera. U Vojtěcha Tittelbacha se mísí existenciální úzkost s veselím cirkusových her. Téma piety se stalo aktuální zvláště v době válečných událostí. Karel Černý na ni reagoval několika obrazy plaček s monumentalizovanými figurami, které zvyšují sílu výrazu. Endre Nemes vtěloval své protiválečné metafory do metafyzických obrazů pražských madon, které skládal v arcimboldovském duchu z...
Křesťanské motivy v básních Jana Zahradníčka
Vašková, Anna ; Pospíšil, Ctirad Václav (vedoucí práce) ; Houkal, Jan (oponent)
Křesťanské motivy v básních Jana Zahradníčka Anotace Práce si klade za cíl zachytit vývoj a proměnu náboženských motivů v básních Jana Zahradníčka a na jejich základě reflektovat fenomén víry v básníkově životě s ohledem na životní události, které ji formovaly. Zároveň se práce snaží vymezit základní spirituálně teologická východiska Zahradníčkovy poezie a poukázat na těsný vztah mezi literaturou a teologií. Hlavní část práce se věnuje christologické a soteriologické analýze: biblickým východiskům, christologickým titulům, teologii vtělení, tajemství Ježíšova života, teologii kříže a v neposlední řadě soteriologickým modelům. Klíčová slova Jan Zahradníček, christologie, soteriologie, systematická teologie, teologie a umění
Pieta v českém umění první poloviny 20. století.
Jarolímková, Klára ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Práce se zabývá motivem piety v malbě a grafice u českých a českoněmeckých umělců první poloviny dvacátého století. Zkoumá inspirace a vlivy dotýkající se nábožensky orientovaných děl této množiny malířů. Začátek shrnuje vývoj ikonografického motivu piety, jenž se osamostatnil postupnou proměnou námětů oplakávání Krista a snímání z kříže. Celá práce je rozdělena na dvě části. V první je pozornost věnována českým umělcům, v druhé pak českoněmeckým výtvarníkům pohybujícím se v českém uměleckém prostředí. Podkapitoly jsou rozčleněny a nazvány podle myšlenkové základny a podobnosti výrazu zahrnutých umělců. Na počátku století se pietou zabýval Rudolf Adámek ovlivněn dobovým symbolismem. Karel Holý posunul význam piety na vyjádření těžkého lidského údělu, stejně jako František Tichý ve svých kompozicích milosrdného Samaritána ne nepodobných gotickým sochám piet. Existencialistické myšlenky se objevily v tvorbě Jana Autengrubera. U Vojtěcha Tittelbacha se mísí existenciální úzkost s veselím cirkusových her. Téma piety se stalo aktuální zvláště v době válečných událostí. Karel Černý na ni reagoval několika obrazy plaček s monumentalizovanými figurami, které zvyšují sílu výrazu. Endre Nemes vtěloval své protiválečné metafory do metafyzických obrazů pražských madon, které skládal v arcimboldovském duchu z...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.